Consultants zijn een beetje van mijn generatie. Als je als bedrijf het even niet meer weet, dan huur je een bataljon consultants in die het komen vertellen. Wijze, fashionable geklede mannen en vrouwen met spreadsheets, powerpoints en een tas vol scenario’s. ‘Kiest u maar wat het beste voor u is, anders doen wij dat wel voor u‘! In het land der blinden is Eénoog koning, is een vaak gebezigd en vrij negatief spreekwoord in dergelijke impasses.
Read More
Tags:
Medewerkers,
Collective Brainpower,
wisdom of the crowd
Als u bij een bedrijf werkt met een beetje omvang, dan weet u ongetwijfeld dat een ondernemingsraad (OR) verplicht is. Voor velen een vrijwel onzichtbaar verschijnsel, voor weinigen een mogelijkheid om vinger aan de pols te houden. Er is zowaar een echte wet - de WOR - die het bestaan van een OR verplicht stelt. Zodat medewerkers hun stem kunnen laten horen en meepraten over het reilen en zeilen van de organisatie, weliswaar via een gekozen afvaardiging geregeld.
Read More
Tags:
Medewerkers,
WOR,
belangenbehartiging,
OR
U kent het wel. Het intranet van uw organisatie. Vaak met veel enthousiasme geïntroduceerd en gepromoot. In het begin wordt het matige gebruik met de mantel der liefde bedekt, maar snel daarna komen de eerste haarscheurtjes.
Read More
Tags:
Tevredenheid,
Medewerkers,
feedback,
dialoog,
pulse survey,
ideeën,
loud minority
De (digitale) ideeënbus
In elke organisatie is er wel een mogelijkheid om ergens een idee achter te laten. Hing nog niet zo heel lang geleden de ideeënbus aan de muur, tegenwoordig kunnen we dat ook digitaal doen. De intentie van de meeste organisaties is goed. Het resultaat daarentegen valt in de meeste gevallen erg tegen. En als er dan al een idee in de bus valt, of wordt gepost in de digitale variant, dan weten we eigenlijk hier niet mee om te gaan.
Read More
Tags:
Betrokkenheid,
Medewerkers,
ideeën
We kennen ze allemaal. De vriendelijke en behulpzame jongelui in de gangen van de supermarkt. De vakkenvullers. We spreken ze aan om toch maar even te vragen waar 'dit' staat, of waar ik 'dat' kan vinden. Of wat zij de lekkerste saus of de beste combi van producten vinden. Deze vaak jonge individuen begeleiden ons in ons koopproces en uiteindelijk naar het afvinken van ons boodschappenlijstje. En daar schuilt een schat aan informatie, louter doordat we allemaal de hulp inroepen van deze allesweters.
Read More
Tags:
Medewerkers,
participatie,
Collective Brainpower
Ik heb in mijn leven al heel wat tevredenheidsonderzoeken ingevuld. Laat ik maar niet optellen hoeveel tijd ik heb gespendeerd aan deze invulexercities. Van medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO) tot klanttevredenheid en event-feedback. Allemaal met de gedachten om informatie te verzamelen over mijn beleving. Ik mag dus iets zeggen over hoe ik iets heb ervaren, over situaties die zich in het verleden hebben afgespeeld.
Read More
Tags:
MTO,
Betrokkenheid,
Tevredenheid,
Medewerkers,
Betrokkenheid medewerkers verhogen
Een prangende vraag van veel organisaties is hoe medewerkers en stakeholders te betrekken bij het richting geven aan en oplossen van vraagstukken binnen én buiten de organisatie. Samen denken en samen doen levert juist de krachtige impuls om meer voor elkaar te krijgen. Maar hoe? Hoe organiseren we dit? Hoe krijgen we medewerkers en stakeholders zover dat ze actief mee gaan doen? Op een duurzame manier! En een stap verder: hoe krijgen we de gezamenlijke intelligentie van al deze mensen gebundeld en kunnen we als organisatie effectievere wegen bewandelen? Een nieuwe methodiek doet haar intrede: Collective Brainpower®, de permanente verbinding met stakeholders.
Read More
Tags:
Groepsdynamica,
MTO,
Betrokkenheid,
Tevredenheid,
Medewerkers,
participatie,
Collective Brainpower