Is de groep slimmer dan de consultant?

Posted by Bas van Kesteren on 8-jan-2018 14:17:06

Consultants zijn een beetje van mijn generatie. Als je als bedrijf het even niet meer weet, dan huur je een bataljon consultants in die het komen vertellen. Wijze, fashionable geklede mannen en vrouwen met spreadsheets, powerpoints en een tas vol scenario’s. ‘Kiest u maar wat het beste voor u is, anders doen wij dat wel voor u‘! In het land der blinden is Eénoog koning, is een vaak gebezigd en vrij negatief spreekwoord in dergelijke impasses. 

Read More

Tags: Medewerkers, Collective Brainpower, wisdom of the crowd

Het publiek betrekken bij je presentatie

Posted by Bas van Kesteren on 3-mrt-2016 9:55:55

Nog 53 slides te gaan lief publiek

Ik heb in het verleden veel congressen bezocht. Vaak in grote zalen in binnen- en buitenland, soms op de prachtige locaties, waar de omgeving de inhoud van het congres mooi aanvulde. Tijdens deze bijeenkomsten sta je als deelnemer dan default in de ontvang-stand. Ik ging er van uit dat de organiserende partij vooral wil zenden. Dit geeft af en toe ook wel een lekker gevoel, beetje achterover leunen en aanhoren. 

Read More

Tags: Betrokkenheid, Collective Brainpower, pulse survey, presenteren

'The hidden power' van de vakkenvuller

Posted by Bas van Kesteren on 3-feb-2016 13:38:11
We kennen ze allemaal.  De vriendelijke en behulpzame jongelui in de gangen van de supermarkt. De vakkenvullers. We spreken ze aan om toch maar even te vragen waar 'dit' staat, of waar ik 'dat' kan vinden. Of wat zij de lekkerste saus of de beste combi van producten vinden. Deze vaak jonge individuen begeleiden ons in ons koopproces en uiteindelijk naar het afvinken van ons boodschappenlijstje. En daar schuilt een schat aan informatie, louter doordat we allemaal de hulp inroepen van deze allesweters. 
Read More

Tags: Medewerkers, participatie, Collective Brainpower

Hoe organiseer je betrokkenheid?

Posted by Bas van Kesteren on 12-dec-2015 11:34:53
Een prangende vraag van veel organisaties is hoe medewerkers en stakeholders te betrekken bij het richting geven aan en oplossen van vraagstukken binnen én buiten de organisatie. Samen denken en samen doen levert juist de krachtige impuls om meer voor elkaar te krijgen. Maar hoe? Hoe organiseren we dit? Hoe krijgen we medewerkers en stakeholders zover dat ze actief mee gaan doen? Op een duurzame manier! En een stap verder: hoe krijgen we de gezamenlijke intelligentie van al deze mensen gebundeld en kunnen we als organisatie effectievere wegen bewandelen? Een nieuwe methodiek doet haar intrede: Collective Brainpower®, de permanente verbinding met stakeholders.
Read More

Tags: Groepsdynamica, MTO, Betrokkenheid, Tevredenheid, Medewerkers, participatie, Collective Brainpower