Betrokkenheid bij een langdurig dienstverband?

Posted by Saskia Reudink on 23-jan-2019 12:18:14

Hoe behouden mensen die langdurig bij dezelfde werkgever werken hun toegevoegde waarde en betrokkenheid?

We komen het vooral bij overheidsinstanties en onderwijsinstellingen tegen. Mensen die al meer dan 20 jaar voor dezelfde werkgever werken. Op zich geen enkel probleem natuurlijk, ze zijn een bron van kennis en continuïteit. Soms echter kan de balans doorslaan. Dan wordt kennis en continuïteit een niet-energieke routine. Of je hoort geluiden als ‘dat werkt niet want dat hebben we al eens geprobeerd’ en zie je tekenen van onverschilligheid of klagen ontstaan.

Hoe doorbreek je dit proces?

We weten al langer (vanuit diverse onderzoeken naar groepsdynamica en sociale data binnen organisaties – Alex Pentland) dat mensen betrokkenheid tonen op het moment dat ze in de zgn. Idee-modus komen. Met elkaar in gesprek gaan over hun eigen ideeën, invalshoeken delen en verbindingen maken met anderen binnen je interne eco-systeem noemen we ‘engagement’. Dat stijgt aanzienlijk, naarmate we mensen meer faciliteren in het delen van ideeën binnen de organisatie.
Een dynamiek die dit versterkt en cruciaal is ook voor de wendbaarheid van de organisatie in een veranderende context, is ‘exploratie’. Exploratie betekent dat mensen buiten de eigen organisatie in contact komen met andere bedrijven, mensen, invalshoeken, branches etc. Door keer op keer ‘nieuwe werkelijkheden’ te zien bij anderen, gaat je brein ‘aan’. Wanneer je deze ervaringen terugneemt naar je eigen organisatie en deze ook deelt door te ‘engagen’ met anderen in je organisatie, zie je de kwaliteit van idee-ontwikkeling, productiviteit, betrokkenheid en tevredenheid stijgen.
Dus hierbij wat engagement- en exploratie-tips voor de (HR-)managers die aanlopen tegen de groep mensen die al (zeer) lange tijd bij dezelfde werkgever werken en hierbij negatieve of belemmerende dynamieken tegenkomen:
  • Faciliteer exploratie.
Zie een bezoek aan een ander bedrijf of een congres niet als een uitje of een opsteker voor mensen die al lekker aan de slag zijn, maar stimuleer juist iedereen om dit te doen. Wist je dat er (voornamelijk disruptive) bedrijven zijn die dit hebben opgenomen in hun arbeidsvoorwaarden?
  • Faciliteer openheid en veiligheid.
Met andere woorden, als mensen met ideeën komen en hun kop boven het maaiveld durven uitsteken, ‘beloon’ dit dan door niet de deur dicht te gooien maar te luisteren. In andere blogs lees je meer over hoe je kunt gaan stapelen op ideeën, zonder in de ‘ja maar-modus’ te komen.
  • Faciliteer engagement.
Dit kun je doen door bijvoorbeeld mensen mee te laten lopen bij andere afdelingen binnen de organisatie, of door minder te bellen en e-mailen maar even langs te lopen. Let op: vaak duurt het even voordat de langzittende klagende medewerkers hier echt open voor staan. Stug volhouden dus!
  • Stimuleer interactie tussen generaties binnen de organisatie.
Koppel juist jonge honden aan oudgedienden, maar wel met de spelregels dat ze elkaar niets gaan opleggen, maar open proberen te staan voor elkaars invalshoeken en gedachten.
  • Stimuleer uitwisseling van ideeën.
Nodig eens volkomen onbekende afdelingen uit tijdens je eigen vergadering. Geef ze een half uur de tijd om zichzelf te presenteren en te laten zien wat ze doen. Ik garandeer je ‘aha-momenten’ en nieuwe samenwerkingen.
Wil je gaan experimenteren hiermee en heb je nog vragen? Bel me gerust dan drinken we een kop koffie om je uitdaging te bespreken.
Read More

Tags: samen innoveren, Betrokkenheid medewerkers verhogen, cultuur

Interne communicatie verbeteren

Posted by Bas van Kesteren on 15-nov-2017 14:14:32

Wat kost tijd en geld, irriteert medewerkers en levert vooral geklaag op? Een traditioneel tevredenheidsonderzoek. In de eerste plaats omdat je als organisaties je mensen dan lastig valt met een lange, dorre vragenlijst. En in de tweede plaats omdat uit de antwoorden alleen blijkt wat er in het verleden fout ging, niet hoe het dan wél moet.

Read More

Tags: Groepsdynamica, MTO, Betrokkenheid, Interne communicatie verbeteren, forward thinking, tevredenheidsonderzoeken, Betrokkenheid medewerkers verhogen, backward thinking

Gecascadeerde associatieve ideeënontwikkeling = betrokkenheid

Posted by Bas van Kesteren on 31-mei-2016 10:37:00

"Wat zegt hij nu", hoor ik u denken. "Een gecascadeerde WAT?" En wat heeft betrokkenheid daarmee te maken?

Over het onderwerp - betrokkenheid creëren - bij bijvoorbeeld medewerkers, leden of andere stakeholders is veel over geschreven. Vaak door schrijvers met een praktische 'doen' insteek of men heeft een incidentele belevenis gehad met positieve resultaten. Maar dit alles is vaak van korte duur.

Read More

Tags: Tevredenheid, ideeën, Betrokkenheid medewerkers verhogen

De meest besproken onderwerpen met medewerkers

Posted by Bas van Kesteren on 17-apr-2016 9:56:39
Wat bespreek je eigenlijk met je medewerkers? Niet individueel, want dan gaat het meestal over een beoordeling of over operationele zaken. Nee, wat bespreek je met alle medewerkers en waar kan je hun gezamenlijke denkkracht voor gebruiken? Er leven een hoop inzichten, ervaringen en visies bij de medewerkers. Maar hoe kunnen we daar gebruik van maken? Liefst op een gestructureerde manier.
Read More

Tags: MTO, Betrokkenheid, hrm, hr, leiderschap, samen innoveren, werkdruk, Betrokkenheid medewerkers verhogen, cultuur, samenwerken, werkstress, innoveren, persoonlijk leiderschap

De echokamers van de baas

Posted by Bas van Kesteren on 11-feb-2016 14:00:29

U hoort de loud minority overal. Op uw werk, in de media, op bijeenkomsten, en in publieke discussies. De mensen die hun hart op de tong hebben. Die zo indringend spreken en argumenteren dat u gelooft dat de hele groep of maatschappij zo denkt. En zij vinden vaak een gewillig oor, omdat zij gemakkelijke (populistische) meningen voorschotelen, en dat doet de zwijgende meerderheid niet.

Read More

Tags: pulse survey systemen, dialoog, bestuurders, pulse survey, zwijgende meerderheid, loud minority, echokamer, Betrokkenheid medewerkers verhogen

Tevredenheidsonderzoeken maken meer kapot dan u lief is!

Posted by Bas van Kesteren on 4-feb-2016 13:05:09

Wat kost tijd en geld, irriteert uw medewerkers of cliënten en levert niets op? Het antwoord: een tevredenheidsonderzoek. Want u valt mensen lastig met een lange vragenlijst, en uit de antwoorden blijkt alleen wat er in het verleden fout ging en niet hoe het dan wél moet. De oplossing: gebruik een app en vraag naar de toekomst.

Read More

Tags: MTO, Betrokkenheid, Tevredenheid, forward thinking, Betrokkenheid medewerkers verhogen

Forward Thinking - MTO 2.0

Posted by Bas van Kesteren on 18-dec-2015 16:33:17

Ik heb in mijn leven al heel wat tevredenheidsonderzoeken ingevuld. Laat ik maar niet optellen hoeveel tijd ik heb gespendeerd aan deze invulexercities. Van medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO) tot klanttevredenheid en event-feedback. Allemaal met de gedachten om informatie te verzamelen over mijn beleving. Ik mag dus iets zeggen over hoe ik iets heb ervaren, over situaties die zich in het verleden hebben afgespeeld. 

Read More

Tags: MTO, Betrokkenheid, Tevredenheid, Medewerkers, Betrokkenheid medewerkers verhogen